02 03 Fashion and Beauty Wizz: Caskanje sa dizajnerkom Martom Miljanic 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Caskanje sa dizajnerkom Martom Miljanic

34
 Pouzdano znam da ste svi čuli za mladu nadu naše modne scene Martu Miljanić.Ono što ste do sada mogli da pročitate o njoj jeste da živi i radi u Beogradu, da je diplomirala ) kostimografiju;modni i scenski kostim) na Akademiji Lepih Umetnosti,da iza sebe ima tri uspešne kolekcije,da je izlagala na Beogradskoj nedelji mode, da je dobitnica Elle nagrade za najimpresivniju kolekciju i da je kineski Vogue objavio njenu poslednju kolekciju, kao i to da su mnogi drugi strani blogovi i modni magazini pisali o njoj i njenom radu.
Ono što niste imali prilike da pročitate o njoj, pitaću je ja danas umesto vas. Moram još da dodam da je Marta izuzetno prijatan sagovornik i da sam uživala u razgovoru sa njom, kao i to da se pripremite na do sada najduzi post na mom blogu, ali šta ću kad sam radoznala.
Pogledajte o čemu smo sve nas dve razgovarale.
Marta, prvo bih htela da ti se zahvalim na izdvojenom vremenu za ovaj razgovor, jer znam da ti je sada neophodan mali predah nakon predanog rada na poslednjoj kolekciji . Volela bih da ti postavim nekoliko pitanja vezano za tvoj rad i tvoju poslednju kolekciju.

Za početak možes nam reći nešto o tome kako si dospela u modni svet, da li je postojala neka prekretnica u tvom životu koja te je usmerila na to ili je jednostavno u pitanju ljubav prema modi od malih nogu?

Ljubav prema umetnosti sam nasledila od roditelja.Kao dete sam bila okružena literaturom vezanom za slikarstvo,arhitekturu, film, fotografiju pa čak i modu.Uvek sam gledala,čitala i listatala razne knjige i časopise o umetnosti.U srednjoj školi sam znala da želim da se bavim umetnošću, ali sam tek pri kraju srednje shvatila da želim da se bavim konkretno modom. Posle srednje sam upisala u Beogradu kostimografiju i diplomirala.

Čime se bavis u slobodno vreme i kako provodiš trenutke kada nisi u kreativnom procesu?

Kada ne crtam i ne radim na kolekciji bavim se istraživanjem, tačnije uvek tražim inspiraciju za neki sledeći projekat.Gledam filmove, slusam muziku i opuštam se na taj način.Naravno druženje sa prijateljima je uvek prisutno i kad radim i kad ne radim.

Šta misliš o modi na Beogradskim ulicama i da li bi nešto menjala?

Moda na Beogradskim ulicama je diskutabilna tema.Rado bih promenila svest ljudi kao i njihov pristup ka modi i uopšteno ka oblačenju. Kod nas ljudi nemaju dovoljno hrabrosti i samopouzdanja da iznesu nešto što izlazi iz okvira standardnog. Kad listam modne časopise i gledam fotografije ljudi sa ulica Pariza, Londona, NY , vidim slobodu, hrabrost i maštu ljudi koji imaju stav i samopouzdanje da iznesu bilo kakav odevni komad (ne mora,niti je uslovno da to bude visoka moda/dizajnerska odeća). Nama toga hvali. Naravno, opet postoji neki manji broj ljudi koji kod nas odudara od okoline i lepo ih je videti.

Konačno je i kod nas zaživela blogerska scena i sve je više modnih blogera, da li smatraš da modni blogeri kod nas mogu da utiču na našu modnu industriju kao u svetu i kako?

Mislim da na našim prostorima ljudi nemaju svest o tome šta znači blog tj. kako on treba da izgleda. Ne bih da puno sad pričam o tome,dovoljno je pogledati neke poznate svetske blogove, pa da dodjemo do zaključka o čemu je reč. Kod nas postoji možda par blogova koji dosta ljudi prati,a isto tako se pojavio veliki broj ljudi koji vode blogove, ali lično mislim da dosta njih zapravo nema nekog iskustva i znanja za tako nešto. Blog čini pre svega dobra informacija,kao i odličan izvor istih, istraživanje, posvećenost i ažurnost, a takvih je baš malo kod nas.

Iz tvoje biografije možemo zaključiti da si školovani dizajner, iz tvojih dosadašnjih radova vidimo da od samog starta tvoji modeli odskaču svojom kreativnošću i imaju potpuno novi pristup modi, šta je to što te navodi da se razlikuješ od drugih dizajnera?

Imam drugačiji pristup ka stvarima i drugačije doživljavam stvari oko sebe. Posedujem strogoću, ali opet i emotivnost i to na kraju najviše definiše moj rad. Likovnost je takođe karakteristična za moj rad, što se najviše dalo videti na skicama iz scenskog kostima kad smo imali zadatak da crtamo likove i kostime iz određenih romana.Uvek sam prvo pokušavala da prikažem profil lika iz određenog komada, a tek zatim po toj skici da osmislim kostim prikladan za njega.Takav pristup imam i sada kada tražim u određenim stvarima inspiraciju.

U poslednjih par godina se dosta toga desilo na našoj modnoj sceni, ali mi i dalje zaostajemo za modnim centrima, da li smatraš da su tvoje kolekcije revolucionarnog karaktera i šta je to što nam je potrebno da se malo uzdignemo na modnoj lestvici?

Mi smo mala zemlja koja je tek počela da modno sazreva, isto tako zemlja smo koja više ceni i prati sport i politiku dok je umetnost u senci, sto je po mom misljenju malo nepravedno s obizorom da imamo dosta talentovanih umetnika. Nadam se da će se to kroz vreme promeniti. Ne znam kako bih opisala ovo što stvaram, samo mogu da kažem da se iskreno iz ljubavi ovim bavim, nadam se da će to kad tad ljudi prepoznati ako već nisu.

Možes li nam reći kako izgleda jedan tvoj kreativni dan, koji su sve procesi zastupljeni u tvom radu od ideje do gotovog modela?

Početna tačka svakog mog rada je traženje inspiracije, što je kod mene jedan dug proces jer me uvek interesuje više stvari, a zatim proučavanje svega toga da bi na kraju došla do finalne ideje. Potom sve prenosim na papir. Skice takođe radim dugo, odvajam dosta vremena dok na kraju ne selektujem finalne skice koje idu na izradu, potom biram materijale.Jedino što me malo frustrira u procesu traženja materijala je slab izbor po radnjama, ali onaj ko je uporan taj i nađe. Za izradu kolekcije obično mi je potrebno oko šest meseci.

Svaka tvoja kolekcija ima neobičnu priču, možeš li nam reći gde pronalaziš inspiraciju za svoje modele?
 
Inspiraciju za diplomsku kolekciju sam tražila u modernoj arhitekturi, pa sam na kraju došla do ideje da spojim prvobitnu inspiraciju sa elementima afričke umetnosti. Zanimljiv mi je bio spoj neceg sto je moderno i etno.
Za drugu kolekciju inspiracija mi je bio rad YSL, ali sam želela da to prikažem na moj nacin kroz naglašeniju formu,čiste površine i stroga sečenja.
Treća kolekcija je bila inspirisana skicama iz scenskog kostima koje sam radila po romanu ‘’Paklena Pomorandža’’.Uzela sam određene elemente sa skica i ubacila ih u svoju kolekciju. Agresivnost svojih skica sam prikazala kroz spoj naglasenih, grubih formi sa ženstvenim, nežnim materijalima.Većina se pitala zašto sam tako nežne materijale spojila sa nečim što je jako grubo i prenaglašeno,a isto tako većina nije mogla da spoji moju kolekciju sa romanom (jer sama pomisao na ‘’Paklenu Pomorandžu’’ nas asocija na Kjubrikovu interpretaciju istog romana). Nije mi bio cilj da prikazem ili dočaram u originalu ono što je već neko smislio vec da prikažem svoje emocije i utiske posle čitanja romana. Poslednja kolekcija je možda bila najličnija. Potrudila sam se da do detalja razradim svoju ideju i kroz fotografije, frizuru i na kraju modele.Inspiraciju sam tražila u mitologiji. Želela sam da bude vrlo jednostavna, ali opet da i ta jednostavnost ima svoju priču i dubinu.

Po kom principu vršiš odabir materijala za svoje modele, tj. da li materijale biraš pre ili nakon gotovih skica za kolekciju i gde nabavljaš materijale?

Materijale uvek biram nakon završenih skica, mada u toku izrade skica već u glavi formiram sliku o tome koje bih materijale koristila, tako da na kraju uvek znam šta hocu i idem u potragu za tim.

Iza tebe stoji nekoliko veoma uspešnih revija, kao dokaz tome svedoči i ELLE nagrada koju si dobila za najimpresivniju kolekciju, možes li nam reći kako si se osećala kada si videla da su se tvoji poslednji radovi pojavili u kineskom  VOGUE-u?


ELLE nagrada je za mene bila dokaz da se krećem u dobrom pravcu i vredi to što radim. Motivisala me je za dalji rad, a mislim da sam kroz vreme sve bolja i bolja i da se razvijam kao dizajner u dobrom pravcu. Što se tiče kineskog Vogue, bila sam šokirana, jer nisam ni znala da je čitav look book poslednje kolekcije objavljen, a otkrila sam slučajno. Malo me to zateklo jer se nisam nadala da bi ikad neko sa stranog tržišta mogao da primeti moj rad, a kamo li da ga pronađe i objavi.To mi je bio neverovatan i srećan trenutak, a opet i to mi je još jedan dokaz da je moj rad očigledno dobar i da se krećem u dobrom pravcu. Moram još reći da je moju poslednju kolekciju objavilo dosta stranih (engleskih, litvanskih, kineskih i drugih) blogova i portala o modi.

Poslednja kolekcija nosi naziv ''Souls of Aries'' , kako si došla na ideju za tu kolekciju, koji su materijali najzastupljeniji i koju poruku šalje?

Souls of Aries (Fall/Winter 2012/13)
Photo: Jelena Radosavljevic & Dusan Milovanovic
Hair:Bojan Nastasic
Make up: Ljiljana Lili Petrovic
Model: Ana Boltic

Inspiraciju sam tražila u mitologiji, domaćoj i svetskoj, pa sam došla do ideje da želim da kroz svoj rad interpretiram priču o ovnu kao mitološkom biću. Priču sam htela da oživim kroz svoje modele i frizure, a to sam ovekovečila kroz saradnju sa fotografima Jelenom Radosavljević i Dusanom Milovanovićem koji su uspeli da prikažu senzibilitet moje kolekcije kroz fotografije za look book.Takođe sam tražila specifičnu ženu koja može da se transformiše, da izgleda i agresivno, a opet elegantno i nežno.Na kraju sam takvu ženu i pronašla, Anu Boltic, koja me fascinira. Ima neverovatnu lepotu i odlično se uklopila u moju priču. Što se tiče materijala, cilj mi je bio da uklopim crnu sa crvenom,da ih spojim u celinu.Crna za mene predstavlja eleganciju,dok je crvena boja strasti, a po mom mišljenju to jeste ovan, elegantan i strastven. Želja mi je bila da pošaljem poruku o slobodi. Sloboda uma, duha i bića je ono sto karakteriše ovna. Mislim da sam u tome i uspela.

Šta očekuješ od svoje poslednje kolekcije i da li ćeš nas uskoro iznenaditi nekom novom pričom?
Što se tiče moje poslednje kolekcije potpuno sam zadovoljna krajnjim rezultatom i kako je sve na kraju ispalo.Trenutno radim na novoj kolekciji koju planiram da predstavim u inostranstvu, ali ne bih za sada puno o tome.

Tvoje dosadašnje kolekcije možemo videti na tvom sajtu, a mene zanima gde moji čitaoci mogu pogledati i kupiti modele iz tvoje kolekcije?

Uskoro ću ažurirati svoj sajt Marta Miljanic, a što se tice prodajnog mesta, izlažem u butiku Fashion Victim (Belgrade Design District,Choomich).
I za kraj bih želela da mi daš par spontanih odgovora na započete rečenice:

1. Kad ustanem prvo na šta pomislim je/su...KAFA!!! DAJTE MI KAFU !!!
2. Kafa ide najbolje uz... Čitanje pošte i dopisivanja sa prijateljima.
3. Ono što me čini srećnom je...moj posao i ljudi koje volim (porodica,prijatelji..)
4. Ono što me za milisekund izbaci iz takta je...nepravda, laž i ljubomora.
5. Moj omiljeni odevni predmet je...crna dukserica (H&M, koju potpisuje Madonna) i martinke,pa čak i three stripes Adidas crne patike i jos par nekih majica sa raznim printovima.
6. Najbolje se osećam u (obuća/odeća)...u nekoj komotnijoj odeći (farmerke,majice itd…), mada u zadnje vreme, tačnije od kada se bavim ovim poslom i ne stizem da previše vremena provedem pred ogledalom, pa gledam da obučem nešto najkomotnije u čemu ću se lepo osećati, a svu ljubav koju osećam prema oblačenju prenosim na svoje modele i stajlinge u kolekcijama.
7. Omiljeni aksesoar mi je ...Solid Steel crni prsten i jedna kožna crna tašna.
8. Dizajner kome se divim je... ima ih mnogo ali prvi mi je na pamet pao Alexander McQueen.
9. Moja poruka mladim dizajnerima je... da se više baziraju na istraživanje i stvaralaštvo i da budu svoji, jer je njihov rad ono što ih definiše.
10.Da sam na čelu svetske modne imperije promenila bih ... definitivno bi fokus bacila na mlade talente i nade dizajna,uopšteno u umetnosti, jer je mnogo mladih dizajnera koji jesu talentovani, a teško se probijaju na tržište.

Labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

35 36 37 38